ESETTANULMÁNYOK
Kamionsofőrnek jelentkezők alkalmasságvizsgálata
2015 októbere és 2017 áprilisa között összesen 1966 kamionsofőrnek jelentkező pályázó alkalmasságvizsgálatában vettünk részt. Mi természetesen a Vienna Test System külön erre a mérési programra összeállított tesztcsomagjával támogattuk a kiválasztást, melynek ezen kívül része volt még egy KRESZ-teszt, egy számítógépes járművezetői szimulátor, egy orvosi szűrővizsgálat és a VTS-sel történő tesztelés kritikusabb eredményeire is rákérdező személyes interjú.
Az implementáció előtt közösen azonosítottuk a kamionsofőri munkakörben legfontosabbnak ítélt képességeket és személyiségjegyeket, és egyeztettük, hogy az azokat leghatékonyabban mérő tesztjeink illeszkednek-e a mérési körülményekhez (nem túlságosan hosszúak-e vagy bonyolultak-e a tesztek). Mindezeket figyelembe véve 3 képességtesztet (DT – Reaktív Stressztolerancia Teszt, COG – Figyelmi Teszt és ATAVT – Áttekintőképesség Közlekedési Helyzetekben Teszt), valamint 2 személyiségtesztet (BFSI – Big Five Személyiségleltár és AVEM – Stressztűrés és Motiváció Tesztet) választottunk ki. Az 5 teszt összesített átlagos tesztkitöltési ideje 45 perc volt. A személyiségjegyek közül az Érzelmi stabilitás, a Felelősségvállalás és az Extroverzió főkompetenciákat mértük fel összesen 14 változó segítségével; a 3 képességtesztnek pedig összesen 6 változóját értékeltük.
Szintén az előkészítési fázis részeként az összesen 20 változó esetében meghatároztuk azokat az eredményeket (mérési tartományokat), amelyek kockázatot hordoznak magukban – pl. átlagon aluli kötelességérzet vagy higgadtság; átlagosnál magasabb társaságigény stb.; illetve mindegyik változót 0,5-es vagy 1-es súllyal láttunk el aszerint, hogy milyennek ítéltük meg a járművezetés során betöltött fontosságukat. Amennyiben egy pályázó eredménye egy 1-es fontossági súlyú változóban a kockázatos tartományba esett, úgy ő 1 „kockázati pontot” kapott; 0,5-es fontossági súlyú változó esetén pedig 0,5-et, az így kapott pontjaikat pedig összeadtuk. A korábbi tesztelések tapasztalatai és várakozásaink alapján a tűréshatárt úgy állítottuk be, hogy a pályázók 15-25%-át szűrjük ki ezzel a módszerrel.
A méréseket a megbízónk által biztosított helyszínekre laptopokkal és ahhoz kapcsolható beviteli eszközökkel kitelepülve végeztük, jellemzően napi 15-45 fő részvételével. Nem javasoltuk felvételre azokat a pályázókat, akik a digitális tesztelésen a tűréshatárnál több „kockázati pontot” gyűjtöttek össze. A felvételre javasolt jelöltek eredményeit pedig számadatok, grafikon és szöveges riport formájában még aznap továbbítottuk megbízónk számára, melyet aztán a személyes interjúkban is felhasználhattak.
A Vienna Test System eredményeire alapozva a pályázók 20%-át javasoltuk elutasításra. Hiszünk abban, hogy ezzel is hozzájárultunk a kompetens, biztonságosan vezető és elkötelezett kamionsofőrök táborának gyarapításához.
.
Röviden
Hatékonyan tudunk a VTS segítségével olyan alkalmasságvizsgálatokat végezni, ahol egyaránt kell személyiségjegyeket és speciális képességeket mérnünk, és ahol a tesztelés végeztével azonnal döntést kell hoznunk az eredményekre alapozva. Mindezt ráadásul tömeges tesztelés formájában is tudjuk kivitelezni: a kamionsofőrnek jelentkező pályázók alkalmasságvizsgálata során naponta akár 40-50 fő kompetenciáit is felmértük (összesen mintegy 2000 tesztelést végeztünk).