ESETTANULMÁNYOK

Kamionsofőrnek jelentkezők alkalmasságvizsgálata

2015 októbere és 2017 áprilisa között összesen 1966 kamionsofőrnek jelentkező pályázó alkalmasságvizsgálatában vettünk részt. Mi természetesen a Vienna Test System külön erre a mérési programra összeállított tesztcsomagjával támogattuk a kiválasztást, melynek ezen kívül része volt még egy KRESZ-teszt, egy számítógépes járművezetői szimulátor, egy orvosi szűrővizsgálat és a VTS-sel történő tesztelés kritikusabb eredményeire is rákérdező személyes interjú.

Az implementáció előtt közösen azonosítottuk a kamionsofőri munkakörben legfontosabbnak ítélt képességeket és személyiségjegyeket, és egyeztettük, hogy az azokat leghatékonyabban mérő tesztjeink illeszkednek-e a mérési körülményekhez (nem túlságosan hosszúak-e vagy bonyolultak-e a tesztek).  Mindezeket figyelembe véve 3 képességtesztet (DT – Reaktív Stressztolerancia Teszt, COG – Figyelmi Teszt és ATAVT – Áttekintőképesség Közlekedési Helyzetekben Teszt), valamint 2 személyiségtesztet (BFSI – Big Five Személyiségleltár és AVEM – Stressztűrés és Motiváció Tesztet) választottunk ki. Az 5 teszt összesített átlagos tesztkitöltési ideje 45 perc volt. A személyiségjegyek közül az Érzelmi stabilitás, a Felelősségvállalás és az Extroverzió főkompetenciákat mértük fel összesen 14 változó segítségével; a 3 képességtesztnek pedig összesen 6 változóját értékeltük.

Szintén az előkészítési fázis részeként az összesen 20 változó esetében meghatároztuk azokat az eredményeket (mérési tartományokat), amelyek kockázatot hordoznak magukban – pl. átlagon aluli kötelességérzet vagy higgadtság; átlagosnál magasabb társaságigény stb.; illetve mindegyik változót 0,5-es vagy 1-es súllyal láttunk el aszerint, hogy milyennek ítéltük meg a járművezetés során betöltött fontosságukat. Amennyiben egy pályázó eredménye egy 1-es fontossági súlyú változóban a kockázatos tartományba esett, úgy ő 1 „kockázati pontot” kapott; 0,5-es fontossági súlyú változó esetén pedig 0,5-et, az így kapott pontjaikat pedig összeadtuk. A korábbi tesztelések tapasztalatai és várakozásaink alapján a tűréshatárt úgy állítottuk be, hogy a pályázók 15-25%-át szűrjük ki ezzel a módszerrel.

A méréseket a megbízónk által biztosított helyszínekre laptopokkal és ahhoz kapcsolható beviteli eszközökkel kitelepülve végeztük, jellemzően napi 15-45 fő részvételével. Nem javasoltuk felvételre azokat a pályázókat, akik a digitális tesztelésen a tűréshatárnál több „kockázati pontot” gyűjtöttek össze. A felvételre javasolt jelöltek eredményeit pedig számadatok, grafikon és szöveges riport formájában még aznap továbbítottuk megbízónk számára, melyet aztán a személyes interjúkban is felhasználhattak.

A Vienna Test System eredményeire alapozva a pályázók 20%-át javasoltuk elutasításra. Hiszünk abban, hogy ezzel is hozzájárultunk a kompetens, biztonságosan vezető és elkötelezett kamionsofőrök táborának gyarapításához.

.

Röviden

Hatékonyan tudunk a VTS segítségével olyan alkalmasságvizsgálatokat végezni, ahol egyaránt kell személyiségjegyeket és speciális képességeket mérnünk, és ahol a tesztelés végeztével azonnal döntést kell hoznunk az eredményekre alapozva. Mindezt ráadásul tömeges tesztelés formájában is tudjuk kivitelezni: a kamionsofőrnek jelentkező pályázók alkalmasságvizsgálata során naponta akár 40-50 fő kompetenciáit is felmértük (összesen mintegy 2000 tesztelést végeztünk).

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
free download udemy course