ESETTANULMÁNYOK
1 AC, 35 pályázó, 300 adag meleg étel
Egy vezetői utánpótlásprogramba történő kiválasztás története
Egy szervezet életében nagyon fontos a tehetségek felkarolása. Éppen ezért sok szervezetben léteznek tehetség- és vezetői programok, amelyek célja sokféle lehet, de ezeket a célokat összeköti a fejlesztés szándéka. Állhat a program fókuszában a vezetői szerepre való felkészítés, de akár az is, hogy a meglévő erősségek megtartása mellett, fejlődjenek a tehetségek valamilyen kompetencia, készség területén. Az ilyen programok hatékonysága természetesen sok mindentől függ, de az egyik első kérdés, amelyre a szervezetnek válaszolnia kell, hogy kik is tulajdonképpen azok az ígéretes munkatársak, fiatal tehetségek, akiket érdemes egy ilyen utánpótlásprogramba kiválasztani. A programba való bekerülés vagy éppen nem bekerülés tétje ugyanis óriási: pénzben, időben, energiában, motivációban nagyon sok múlhat azon, hogy a szervezet bölcsen dönt-e.
Az At Work csapata immáron második alkalommal segített egy 1000 főnél nagyobb SSC szervezetet ebben. 2018-ban több mint 90 fő jelentkezett, vagy saját elhatározása vagy a felettesei javaslatára, belőlük kellett kiválasztanunk a végső kb. 30 főt. Első körben a jelölteknek egy motivációs videót kellett készíteniük magukról, ahol a tartalom mellett a kivitelezés minősége és a befektetett energia voltak a döntő szempontok. Innen 71 fő mehetett tovább, akiknek a második körben egy esettanulmányt kellett feldolgozniuk. Az esettanulmány egy amerikai cég ügyvezetőjéről szólt, aki kreatív és szokatlan döntéseivel izzasztotta meg a résztvevőinket. Az esettanulmányok alapján történő válogatást teljes mértékben az At Work csapata végezte el. Minden esettanulmányt két független kódoló olvasott végig, akik megadott szempontok szerint értékelték a munkákat, és az értékeléshez pontszámos és szöveges visszajelzést is adtak. A harmadik kör egy izgalmas interjúból állt: a tehetségprogramba korábban már bekerült szervezeti tagok végezték el az interjút a mostani jelentkezőkkel, és főleg a jelentkezők motiváltságát és kompetenciáit vizsgálták. Mi ezt a kört a félig strukturált kompetencia-alapú interjú kérdéseinek kidolgozásával segítettük [Ha az interjútechnika érdekli, nézze meg kompetencia-alapú interjútechnika képzésünket; link ide].
A kiválasztási folyamat talán legkomolyabb megmérettetése az utolsó, negyedik kör volt: ekkor egy AC-ban (Értékelő Központ) vettek részt a megmaradt jelöltek. Mindkét évben igyekeztünk olyan AC-t kigondolni, ami nem csupán hasznos volt, de érdekes szituációkból állt. Az első évben kreatív AC programunk egy szabadulószobában zajlott, idén pedig egy egészen különleges helyszínen, az Élelmiszerbankban. Az idei program résztvevői két feladatot kaptak. Az első egy közös főzés volt, ahol a megfigyelés/értékelés a megfőzendő étel(ek) közös kiválasztásának, illetve az alapvalók előkészítésének módjára koncentrálódott. A második feladat során pedig egy filmforgatásba csöppentek bele a résztvevők, melyben a film megrendelőjeként kellett eligazodniuk a (beépített szereplők által megformált) rendező és a színészek szövevényes viszonyrendszerében, ahol a produktivitás mellett bizony nem kevés teendő volt az emberi kapcsolatok kezelésével is. És hogy ne csak érdekes és hasznos legyen a program, elrejtettünk benne még egy adag társadalmi felelősségvállalást is: a közös főzés eredményeképpen elkészített ételekből több mint 300 rászoruló lakott jól. A visszajelzések alapján rendkívül pozitívan hatott a résztvevőkre, hogy a kiválasztási folyamat során a társadalom számára is hasznos (CSR) tevékenységet folytathattak – olyannyira, hogy kedvet kapva a hasonló feladatokhoz, később csapatépítő-segítő alkalmat is szerveztek az Élelmiszerbankba. [Kreatív AC és DC programjainkról itt olvashat bővebben: link ide].
A négy lépcsős kiválasztás során a jelentkezői körből végül nagyjából minden harmadik ember került be. A bemutatott kiválasztási folyamat egyrészt biztosította, hogy a legrátermettebb embereket tudjuk kiválasztani, másrészt növelte is a program értékét a résztvevők számára, hiszen szokatlan helyzetekben, komolyan meg kellett küzdeniük céljukért, a programba való bekerülésért.
.
Röviden
Egyre gyakrabban találkozunk azzal az igénnyel AC/DC program kapcsán, hogy a feladatok legyenek minél szórakoztatóbbak, minél kreatívabbak. Így nem csak a nagyfokú mérési pontosság lesz a célunk, hanem a résztvevők programmal kapcsolatos pozitív megélése is. Egy 1000 főnél nagyobb SSC szervezetben például filmforgatáson és egy valódi CSR-tevékenységben kellett részt venniük a belső jelölteknek – a projekt sikerességét a megrendelőtől és a résztvevőktől kapott visszajelzések is alátámasztják.