FLIGBY
Számítógépes komoly játék, FLOW alapú vezetésfejlesztő szimuláció
„Mindenki vezető, aki hajlandó meghozni a rá váró döntéseket és szembenéz ezek következményeivel!”
Csíkszentmihályi Mihály
A FLIGBY motiváló és elemezhető formában készíti fel a (leendő) vezetőket, vagyis a „FLIGBY-felhasználókat” a flow-alapú munkakultúra kialakításához és menedzseléséhez szükséges vezetői szerepvállalásra. Miért pont erre? Mert ahogy a FLIGBY neve is jelzi (a „Flow is Good Business for You” rövidítése) a flow jó üzlet: a program által közvetített szemlélettel jelentősen erősíthető a munkatársak motivációja, és bizonyíthatóan növekszik a szervezet teljesítménye.
A FLIGBY egy tudományos alapokon nyugvó, a Flow-elméleten alapuló vezetésfejlesztő üzleti szimuláció, amely szórakoztató módon ad képet a felhasználó vezetői készségeiről. A FLIGBY-t a magyar tulajdonú ALEAS Simulations és Csíkszentmihályi Mihály közösen alkotta meg, azóta pedig elnyerte többek között „a világ legjobb játékosított vezetésfejlesztő alkalmazása” (International Serious Play Awards, Seattle, 2012) díjat.
A kihívás
„Jobb világban szeretnél élni? Legyél jobb vezető!”
Jó vezetőnek lenni összetett, komoly kihívást jelentő feladat. Egyszerre több dimenzióban is helyt kell állni, miközben egymással gyakran ellentétes dolgokat kell harmonizálni: a sürgőset a fontossal, a mennyiséget a minőséggel, vagy az operációt a stratégiával. Cserébe vezetőként bizony megadatik a lehetőség, hogy beleszóljunk a történések alakulásába. Élni ezzel a lehetőséggel pedig a legnagyszerűbb dolgok közé tartozik a világon.
A FLIGBY filozófia
“Lelkesedj naponta legalább egyvalamiért… és próbálj meg naponta legalább egyvalakit lelkesíteni.”
– Csíkszentmihályi Mihály
A Flowról röviden
A FLIGBY Csikszentmihályi professzor világhírű Flow-elméletére épül. A Flow olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas, és az ember úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak. A Flow állapot a nagy és előremutató teljesítmények feltétele. Bármilyen tevékenység kiválthatja ezt az érzést: a Flow nem a tartalomtól függ, hanem attól, hogy az egyén képességei, és az adott kihívások milyen viszonyban állnak egymással. A Flow nagyobb közösségek szintjén, így üzleti környezetben is értelmezhető. Ha a döntéshozók arra törekednek, hogy olyan körülményeket alkossanak, melyek hozzásegítik munkatársaikat saját Flow állapotuk megtalálásához, érezhetően javul az adott szervezet tagjainak életminősége, és ezzel együtt a szervezet teljesítménye.
Feladatunk a FLIGBY-ben
A FLIGBY során a felhasználók egy 23 jelenetből álló, interaktív filmet néznek, melybe rendszeresen bele is kell avatkozniuk. A film élőszereplős, és angol nyelvű, de magyar felirat is elérhető hozzá. A felhasználók szimulált vezetői helyzetekkel találkoznak, melyekben a FLIGBY nem csupán üzleti, gazdasági, hanem pszichológiai döntések elé is állítja őket – mintegy 150 döntési helyzetben kell megtalálni a legoptimálisabb megoldást.
A forgatókönyv szerint a felhasználóknak egy kaliforniai borászat menedzsmentjét kell irányítaniuk, egyaránt ügyelve a beosztottak igényeire és motiváltságára, a gazdasági szempontokra, valamint a környezeti és társadalmi fenntarthatóságra.
A csapatról röviden itt olvashatsz: FLIGBY TEAM
A felhasználók legkézzelfoghatóbb célja a FLIGBY során, hogy megnyerjék a „Spirit of the wine” képzeletbeli díjat, melyet úgy szerezhetnek meg, hogy a borászatot a szimuláció során a flow-alapelveknek megfelelően vezetik. A díj elnyerésekor a FLIGBY egyaránt figyelembe veszi a borászat profittermelő képességét, a flow-állapotba hozott kollégák számát, illetve a vállalati hangulat-indexet. Ezzel a díjjal tétet kap a tanulási folyamat, melyet így a felhasználók még komolyabban vesznek.
A teljes játékra a felhasználók átlagosan 7,5 órát fordítanak, jellemzően 2-3 hétre elosztva – ebből is következik, hogy a FLIGBY bármikor félbeszakítható és folytatható.
A FLIGBY legfontosabb jellemzői
Interaktív film formátum – A szimuláció interaktív szituációs videókból (vagy animációs filmekből) felépített döntési „játék”, amely az adott videót a felhasználó döntéseinek megfelelően, előre leprogramozott értékelési és döntési struktúra („branching story”) mentén jeleníti meg.
Döntési pontok által meghatározott történetvezetés – A felhasználó az egyes döntési pontoknál jellemzően 3-4 döntési alternatíva közül választhat. A szimulációs motor a választásnak megfelelő animációs filmet játssza le a videó-tárból. Egy adott jelenet jellemzően 4-6 döntési pontból áll.
Azonnali visszacsatolás – A felhasználók több szinten is azonnali visszajelzést kapnak az aktuális teljesítményükről. A videó-jelenetekben szereplő kollégák/ügyfelek/egyéb érintettek reakciói – akárcsak a való életben – a felhasználó döntéseinek megfelelően alakulnak: elfogadók, vitatkoznak, vagy éppen információt kérnek. Emellett a szimuláció folyamatos visszajelzést ad arról, hogy a beosztottak aktuálisan milyen közel állnak a flow állapotához.
Újrajátszhatóság – A szimuláció egyes jelenetei akár többször is újrajátszhatóak anélkül, hogy azok unalmassá válnának, vagy veszítenének oktatási erejükből. Kompetencia-alapú képzési modell – A szimuláció kompetencia-alapú fejlesztést támogat, vagyis a szituációs videókkal kapcsolatos döntési pontok előre definiált kompetenciákat (fejleszthető készségeket) tesztelnek és mérnek. Egy jelenettel jellemzően 2-3 kompetencia tesztelhető reálisan. Többrétegű visszacsatolás – A szimuláció számszerűsíti és visszacsatolja a felhasználóknak a tesztelt kompetenciákat, emellett pedig részletes elemzést tesz lehetővé a szimulációs motor által irányított adatbázis segítségével.
Komoly játék komoly eredményekkel
A FLIGBY végigjátszása után a játékosok részletes elemzést kapnak kompetenciáikról és vezetői teljesítményükről egy automatikusan generált 42 oldalas személyes riport formájában.
Mit fejleszt a FLIGBY?
A FLIGBY a Csíkszentmihályi professzor csapata által összeállított 29 vezetői kompetenciáról ad visszajelzést, mint például: üzleti gondolkodásmód, elköteleződés kiépítése, érzelmi intelligencia, elemzőkészség, stratégiai gondolkodás, motiválás, priorizálás, stb. A kompetenciákról részletesen a letölthető dokumentumból tájékozódhat. Kompetenciák leírása
Hogyan fejleszt a FLIGBY?
Mind a beosztottak, mind pedig a mentor-ként időről-időre felbukkanó Mr. FLIGBY azonnali, őszinte és direkt (360 fokos) feedback-eket, tanácsokat adnak a felhasználók számára – ilyen módon a valódi életben a legritkább esetben kaphatnak visszajelzést magukról. A jelenetekben szereplő karakterek verbálisan és természetesen a testbeszéd eszközeivel is reagálnak a döntéseinkre. A felhasználó számára így a szimuláció valós érzetű, dinamikus, érzelmekkel teli párbeszéddé válik.
A FLIGBY alkalmazza a videojátékok egyik fontos módszertani jellemzőjét, a „trial and error” megközelítést: vagyis hogy újra és újra megpróbálkozhatunk a különböző kihívásokkal, egészen addig, amíg azokat nem sikerül optimális módon megoldani. Egy-egy esemény újrajátszásával és a következmények részletes elemzésével hatékony és erősen motiváló fejlesztési folyamat generálható. Ez a játék-alapú tanulás igazi előnye.
A kattintásra elérhető Média-könyvtár számos videóval és írott szakmai anyaggal teszi lehetővé az önfejlesztést.
Mit ad a szervezetnek a FLIGBY?
A FLIGBY a jelenlegi vagy leendő vezetők 29 különböző vezetői kompetenciájáról ad visszajelzést, értékelést, fejlesztési javaslatot, amely egyedülállóan hasznos információkat szolgáltat a vezető és a további fejlődésében részt vevő szereplők (felettes, HR, külsős tanácsadó) számára egyaránt.
A FLIGBY-t a gamification és az edutainment jegyében alkották meg, ennek megfelelően kitöltése valóban szórakoztató, és sokkal inkább játék, mintsem kötelességként kezelt feladat. A FLIGBY nem elmond valamit, amit aztán számonkér, hanem valós helyzeteket szimulál, amit valahogyan kezelni kell. A (leendő) vezetők sokkal motiváltabbak a játékosítással történő fejlődésre. Ez pedig a tapasztalatok szerint nem csak az Y és Z, hanem az idősebb generációra is ugyanígy érvényes megállapítás.
A játékos forma nem csak a fejlesztési programban való részvételi kedvet és motivációt erősíti, hanem meg is könnyíti a fejlődést. A FLIGBY úgy lett kialakítva, hogy a felhasználókban saját tapasztalataik alapján szülessen meg a felismerés: a munkatársak flow-állapota jelentős mértékben növeli a szervezeti teljesítményt. A játék során tanult elemek bizonyítottan hatékonyabban épülnek be a viselkedésbe, mint például egy tréning segítségével.
A (leendő) vezetők azonnal és teljesen nyílt formában kapnak visszajelzést döntéseik hatásairól – egy valódi szervezeti környezetben erre a legritkább esetben van lehetőség. Az egyes kompetenciák során kapott eredmények összehasonlíthatóak a FLIGBY-ben rendelkezésre álló hazai és nemzetközi benchmarkokkal, valamint lehetőség van a csoporton belüli összehasonlításra is. A csoportos értékelés segítségével nem csak egyéni visszajelzéseket kaphatunk, hanem egy teljes osztály/szervezet vezetői kompetenciaszintjét értékelhetjük, átláthatóan azonosítva a kollektív, csoportszintű erősségeket és fejlesztendő területeket.
Esettanulmányok
Kamionsofőrök alkalmasságvizsgálata
2015 októbere és 2017 áprilisa között összesen 1966 kamionsofőrnek jelentkező pályázó alkalmasságvizsgálatában vettünk részt. Mi természetesen a Vienna Test System külön erre a mérési programra összeállított tesztcsomagjával támogattuk ...
Így térül meg a VTS használata
A Vienna Test Systemet fejlesztő osztrák Schuhfried cég még a 2010-es évek elején készített egy hatástanulmányt, melynek eredményei kiválóan mutatják, hogy a VTS használata a kiválasztásban milyen forintosítható előnyökkel jár. ...
Hogy dolgoznak a fiúk a bányában?
Pelser és munkatársai 2005-ben végeztek el egy vizsgálatot dél-afrikai bányákban dolgozó nehézgép vezetőkkel. Ez egy kulcsfontosságú pozíció a bánya hatékonysága szempontjából: a nehézgép vezetők azok, akik feltöltik a rakományt, ...